تمام شرکت‌های هواپیمایی قرقیز همچنان در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارند

اگرچه پیش از این وعده داده شده بود که با تکمیل اقدامات مد نظر اتحادیه اروپا در قرقیزستان در سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ شرکت‌های هواپیمایی قرقیز از لیست سیاه این اتحادیه خارج شوند، اما همچنان پرواز بر فراز اروپا برای این شرکت‌ها ممنوع است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آکی‌پرس، ممت(محمد) نظراف، یک کارشناس هوانوردی و خلبان قرقیز در میزگردی که به منظور اعمال اصلاحات بر قوانین مربوط به هوانوردی در قرقیزستان برگزار شده بود اظهار داشت که شرکت‌های هواپیمایی قرقیز همچنان در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارند. وی همچنین اظهار داشت که «به منظور خروج از لیست سیاه اتحادیه اروپا، دولت قرقیزستان می‌بایست کار با این اتحادیه (در زمینه مذکور) را از سر بگیرد».

نظراف همچنین می‌افزاید: هنگامی که ما با سفیر اتحادیه اروپا دیدار کردیم، او بسیار متعجب بود که چرا تمام شرکت‌های هواپیمایی قرقیزستان در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارند. دولت می‌بایست با کمیسیون اروپایی در این زمینه تعامل داشته باشد.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگرچه شرکت‌های هواپیمایی روسیه نیز دارای معایب فراوانی هستند، اما آن‌ها در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار ندارند. آن‌ها بر این عقیده‌اند که تهدید روسیه مبنی بر بستن آسمان خود به روی پروازهای اتحادیه اروپا باعث شده تا در قبال این کشور سیاست دیگری در پیش گرفته شود.

پیش از این جمشیدبیک خلیل‌اف، وزیر وقت حمل و نقل و جاده‌های قرقیزستان گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی قرقیزستان از سال 2019 مجوز پرواز بر فراز اتحادیه اروپا را اخذ خواهند کرد. با این حال اگرچه سال 2019 فرا رسیده است، همچنان از خروج شرکت‌های هواپیمایی قرقیز از لیست سیاه اتحادیه اروپا خبری نیست.

در زمان بازدید افسران ارشد ایکائو از قرقیزستان، خلیل‌اف مدعی شده بود 96 درصد برنامه‌های مد نظر اتحادیه اروپا در صنایع هوایی قرقیزستان به اجرا در آمده است. وی ابراز امیدواری کرده بود با تکمیل این اصلاحات در سال 2018، برای سال 2019 شرکت‌های قرقیز از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج شوند.

13 شرکت هواپیمایی قرقیزستان از سال 2006 در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها شامل «ایر ماناس»، «ایر بیشکک»، «شرکت اویا ترافیک» و «ایر قرقیزستان» می‌شوند. ممنوعیت پرواز بر فراز اروپا مانع از توسعه این شرکت‌ها شده است.

این در حالی است که قزاقستان، دیگر جمهوری آسیای مرکزی از پایان سال 2016 توانسته تمام شرکت‌های هواپیمایی خود را از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج کند. این امر در پی یک برنامه 5 ساله ارتقاء امنیت پروازی صورت گرفته است.

قرقیزستان در این راستا همکاری‌هایی را با سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) به منظور ارتقاء سطح امنیت پروازی خود، صورت داده است. شرکت‌های قرقیز توانسته‌اند تاکنون مجوز بازرسی عملیاتی ایمنی یاتا را که یکی از استانداردهای مهم هوانوردی است، دریافت کنند.