خروج کشورهای اروپایی از فهرست کشورهای پرخطر و ویژه شیوع کرونا

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از خروج کشورهای اروپایی از فهرست کشورهای پرخطر و ویژه شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، محمدحسن ذیبخش با بیان اینکه از نظر مقدار در گردش سویه جهش یافته ویروس کرونا، کشورها به سه گروه تقسیم‌بندی شده‌اند، افزود: پذیرش مسافر به طور مستقیم و غیرمستقیم از کشورهای ویژه (کشورهای دارای سویه جهش یافته) شامل بوتسوانا، برزیل، هند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، نپال، آفریقای جنوبی، اروگوئه، زامبیا و زیمبابوه تا اطلاع ثانوی ممنوع و ورود دیپلمات‌ها، ماموران دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل های ابلاغی است.

وی افزود: سفرهای مستقیم و غیر مستقیم از کشورهای پرخطر (کشورهای با بروز بالای بیماری) شامل آرژانتین، بحرین، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگویه، پرو، سیشیل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس برقرار است.

ذیبخش با بیان اینکه رعایت پروتکل ابلاغی مراقبت مرزی هوایی- دریایی از کشورهای مذکور الزامی است، تصریح کرد: اما مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر تست منفی پی سی آر از نظر کرونا در مبدا (با مهلت ۹۶ ساعت) لازم است در هنگام ورود نیز تحت بررسی آزمایشگاهی مجدد (تست پی سی آر کرونا) قرار گیرند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سایر کشورها منع تردد سفر در حال حاضر نداشته و تست پی سی آر منفی از کشور مبدا با مهلت ۹۶ ساعت برای ورود به کشور کفایت می کند، همچنین غربالگری علامتی (مراقبت سندرمیک) برای این گروه انجام خواهد شد و در صورت نیاز تست پی سی آر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسافران ورودی از کشورهای اروپایی همانند سایر مسافران باید تست پی سی آر منفی از کشور مبدا (بامهلت ۹۶) به همراه داشته باشند، افزود: برای افرادی که دو نوبت واکسن تزریق کرده و ۱۵ روز از دوز دوم گذشته باشد با داشتن کارت واکسیناسیون اقدام دیگری لازم نیست و افرادی که واکسن دریافت نکرده اند یا واکسیناسیون ناقص دارند بایستی در بدو ورود تست PCR مجدد از آنها به عمل آید و تا زمان دریافت جواب آزمایش، در منزل در قرنطینه باشند.

وی ادامه داد: مقرر شد چنانچه کشورهای همسایه در گروه پر خطر قرار گیرند در بدو ورود تست PCR منفی با مهلت ۹۶ ساعت داشته و در بدو ورود مراقبت سندرمیک به عمل آید و صرفا در صورت علامت دار بودن از آنان تست PCR مجدد به عمل خواهد آمد.

توقف گرانفروشی

همچنین در رخدادی دیگر در حوزه سفرهای هوایی، در هفته اخیر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به تعبیر سازمان هواپیمایی کشوری، خودسرانه بلیت هواپیما را تا ۴۰ درصد افزایش داده بودند که با دستور سازمان هواپیمایی از صبح امروز ۳۱ خرداد دوباره با نرخ آبان سال قبل، به فروش بلیت اقدام کردند.

روز گذشته نرخ بلیت تهران- کیش که باید در دامنه قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان به فروش می رفت، به یک میلیون تومان رسید و در مسیر تهران- کیش که قیمت مصوب، ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان است، قیمت بلیت به یک میلیون تومان در یک مسیر رسید.

سخنگوی سازمان هواپیمایی روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که افزایش بلیت هواپیما در شرایط فعلی، تخلف است و همه شرکت‌های هواپیمایی باید قیمت‌های فروش را به قیمت مصوب بازگردانند.

وی گفته بود: در صورت ضرورت برای افزایش قیمت، این پیشنهاد حتما باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح و نرخ‌ها در صورت موافقت وزیر راه و شهرسازی تغییر کند درحالی که هیچ کدام از مراحل اعلام‌شده و قانونی طی نشده است.

ذیبخش امروز دوشنبه-۳۱ خرداد در این خصوص به ایرنا گفت: با همکاری رسانه ها و تلاش سازمان هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما به نرخ مصوب آبان سال گذشته رسید.

وی افزود: امکان بازپس گیری پول بلیت از سوی مسافرانی که بلیت هواپیما را با افزایش قیمت ۴۰ درصدی خریداری کردند وجود دارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: مسافران برای بازپس‌گیری مابه التفاوت آن در ابتدا به شرکت فروشنده بلیت مراجعه کنند اگر به نتیجه نرسیدند درخواست و شکایت خود را در سامانه شکایات مردمی سایت سازمان هواپیمایی ثبت کنند.