قدردانی اردوغان از پوتین برای اعزام هواپیماهای اطفاحریق جنگلی

مسکو- ایرنا – رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، از وی برای اعزام هواپیماها و بالگردهای اطفا آتش سوزیهای جنگلی در ترکیه قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: پوتین و اردوغان درخصوص وضعیت بوجود آمده بر اثر حریق های جنگلی در مناطق جنوبی ترکیه گفت و گو کردند.

در این گفت و گوی تلفنی به اهمیت همکاری دو کشور برای مقابله با آتش سوزیهای جنگلی اشاره شد.

بر اساس اطلاعات وزارت موقعیت های اضطراری روسیه، این کشور پنج هواپیمای ایلیوشین-۷۶ و سه فروند بالگرد ام.آی-هشت برای کمک به ترکیه در اطفاء آتش سوزیهای جنگلی به این کشور اعزام کرده است.

پوتین در ادامه مکالمه تلفنی به اردوغان گفت که روسیه به کمک به ترکیه در اطفاء حریق های جنگلی کمک خواهد کرد و طرف ترکی نیز از این حمایت روسیه اظهار تشکر قدردانی کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه سپس در خصوص موضوعات همکاریهای دوجانبه گفت و گو کرده و نتایج نشست اخیر کمیسیون دولتی همکاریهای اقتصادی روسیه و ترکیه را مثبت ارزیابی کردند.

دو طرف بر عزم متقابل برای همکاری در اجرای توافق های بدست آمده در عرصه های اقتصادی و بازرگانی و انرژی و سایر حوزه ها تاکید کردند.

وزارت موقعیت های اضطراری روسیه اعلام کرد که این وزارتخانه و وزارت دفاع روسیه درمجموع 11 هواپیما و بالگرد برای اطفاء حریق های جنگلی به ترکیه اعزام می کند.

جنگل‌های مناطق مختلف غرب، جنوب غرب و برخی مناطق جنوبی ترکیه از روز چهارشنبه گذشته دچار حریق شده است؛ در این آتش سوزی‌ها تاکنون صدها هکتار از اراضی جنگلی نابود و حریق در برخی شهرهای همانند ماناوگات موجب از بین رفتن دهها واحد مسکونی شده است.

براثر این آتش سوزی‌ها همچنین طبق آخرین اعلام، تاکنون دستکم چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند ولی به گفته مسئولان احتمال افزایش تلفات جانی وجود دارد.