توسعه یک هواپیمای تماما برقی برای مسافت‌های کوتاه

استارتاپ سوئدی “Heart Aerospace” در حال طراحی هواپیمایی کاملا برقی است که می‌توان از آن در سفرهای کوتاه که از نظر اقتصادی برای هواپیماهای معمولی مناسب نیستند، استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، این استارتاپ به تازگی گروه جدیدی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده، از جمله‌ی این سرمایه‌گذاران خطوط هوایی یونایتد است که قصد دارد صد فروند از این هواپیما را طی چندسال آینده در ناوگان هوایی خود داشته باشد.

هواپیماهای برقی قادر به طی مسافتی مشابه هواپیماهای تجاری امروزی نیستند، زیرا فناوری باتری آن‌ها مسافتی که این هواپیماها قادر به طی کردن آن‌ هستند را محدود می‌کند. با این حال آن‌ها می‌توانند برای سفرهای کوتاه مدت ارزشمند باشند و تعدادی از هواپیماهای برقی در حال ساخت به همین منظور طراحی شده‌اند.

شرکت “Heart Aerospace” قصد دارد هواپیمای‌ ۱۹ سرنشین تمام برقی “ES-۱۹” را به همین منظور تولید کند که به گفته‌ی این شرکت می‌تواند حداکثر تا مسافت ۴۰۰ کیلومتر پرواز کند. البته این مسافت با پیشرفت فناوری باتری‌ها در آینده افزایش خواهد یافت.

شرکت سازنده‌ی این هواپیما می‌گوید که موتور برقی آن ۲۰ برابر ارزان‌تر از موتور هواپیماهای معمولی با اندازه‌ی مشابه است و هزینه‌ها را تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌دهد.

این شرکت امیدوار است این هواپیما بتواند در مسیرهایی که برای سایر هواپیماها مقدور نیست، کار کند و حتی مسیرهای جدیدی ایجاد کند. هواپیمای ES-۱۹ برای بلند شدن به یک باند ۷۵۰ متری نیاز دارد و این شرکت تصور می‌کند که این هواپیمای برقی برای سفر در مناطق کوهستانی که مسیر جاده‌ای نامناسبی دارند و سفرهای میان جزیره‌ای مناسب است.

“ES-۱۹” هنوز چندین سال با انجام اولین پرواز خود فاصله دارد، اما پیشرفت شرکت سازنده‌ی آن باعث شده که توجه برخی از بزرگان عرصه هوانوردی به آن جلب شود. شرکت هواپیمایی یونایتد قصد دارد صد فروند هواپیما از این شرکت خریداری کند، این شرکت آرزو دارد تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد.

شرکت هواپیمایی “Heart Aerospace” پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۳ طراحی هواپیمای “ES-۱۹” به پایان برسد و اولین پرواز این هواپیما در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ انجام شود. این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۶ مجوزهای لازم برای ورود این هواپیما به صنعت هوانوردی را دریافت کرده و تا پایان سال ۲۰۲۶ سرویس‌دهی خود را آغاز کند.