زیرساخت‌های گردشگری شهر توریستی سی‌سخت بازسازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیرساخت‌های گردشگری آسیب دیده از زلزله سال گذشته شهر توریستی سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا بازسازی و نوسازی می‌شود.

مجید صفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان دنا و شهر سی‌سخت از پرجاذبه ترین بخش های استان در حوزه گردشگری بشمار می رود ، گفت: بخشی از زیرساخت ها به دلیل زلزله سال گذشته آسیب دیده است و انتظار بخش خصوصی حمایت دولت برای برگشت به بازار گردشگری ایران است.

صفایی عنوان کرد: اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات تملک دارایی استان تامین شده و در این زمینه دولت همکاری خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: تاکنون 50درصد این اعتبار به اداره کل تخصیص‌یافته است که به‌زودی با تزریق این اعتبارات عملیات بازسازی در زیرساخت‌های گردشگری آغاز می‌شود.

به گفته وی، دولت سعی دارد با اجرای این طرح، مسیر گردشگری سی سخت – یاسوج را باز نگه دارد و بخش خصوصی گردشگری شهرستان دنا نیز که از زلزله و کرونا آسیب دیده است و با چالش های سرمایه گذاری روبروست از این طرح استقبال می کند.

شهر سی‌سخت در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام نوروز و تابستان از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران میزبانی می کند.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند که در پی آن به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.

بر اساس گزارش های مسوولان ، این زمین لرزه حدود یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهر سی سخت خسارت وارد کرده است.

۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیشتی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.

۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.