بهره‌برداری از فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز پس از ۲۷ سال

به گزارش ایرنا، مردم سقز، دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان پس از ۲۷ سال‌ها انتظار شاهد تکمیل و بهره‌برداری از فرودگاه شهدای سقز خواهند بود.

حدود ۲۷ سال از آغاز مطالعات پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز می‌گذرد؛ به طوری که مطالعات احداث این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد، اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و اجرای این پروژه متوقف شد.

پس از چند سال وقفه، از سال ۱۳۹۶ پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

بر اساس این گزارش، در تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم فرودگاه شهدای سقز با حدود ۶۳ درصد پیشرفت به صورت ناقص افتتاح شد، ولی از آن زمان تا کنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شده امکان هیچ کارایی نداشت.

دولت قبل در حالی این فرودگاه را در واپسین روزهای عمر خود افتتاح کرد که فرودگاه شهدای سقز مجهر به برج مراقبت پرواز هم نبود و امکان نشست و برخاست هواپیما را نداشت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از عملیات جهادی و تخصیصی که پیرو دستور ویژه رئیس جمهوری برای تکمیل و بهره‌برداری از فرودگاه شهدای سقز انجام شد و ساخت این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی با ۱۸۰ هکتار مساحت و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت ترمینال به اتمام رسیده است.

باند فرودگاه شهدای سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر مساحت پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

این پروژه در طول کمتر از دو سال در دولت سیزدهم و با تزریق اعتبار لازم تکمیل شده و قرار است در دومین سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان کردستان که این هفته انجام می‌شود با انجام نخستین نشست و برخاست هواپیما مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

با بهره‌برداری از این فرودگاه حدود یک و نیم میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همانند بوکان، شاهین‌دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات حمل و نقل هوایی بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دور نخست سفر خود ۱۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ به استان کردستان سفر کرد، رییس جمهور قرار است در دور دوم سفرهای استانی روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته یعنی ۱۱ و ۱۲ آبان مهمان مردم کردستان باشد.

رییس جمهور پاییز سال گذشته نیز در سفر دیگری برای افتتاح پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج به این شهر سفر کرده بود و سفر روز پنجشنبه سومین سفر وی در کمتر از ۱۸ ماه محسوب می‌شود.