توسعه ناوگان هوایی اولویت اصلی ایران‌ایر است/ افزایش ۲ برابری مسافران خارجی هما

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “شمس‌الدین فرزادی‌پور” امروز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: نتیجه همه این فعالیت‌ها منجر به کاهش تاخیر و ابطال پروازها و رضایت نسبی مسافران شده است.

این مقام مسوول در خصوص توسعه ناوگان بیان‌داشت: این مهم از سه طریق خرید هواپیما، اجاره هواپیما و سرخط کردن موجودی داخلی خود دنبال می‌کنیم.

وی، حضور ایرلاین‌های خارجی برای حضور در پروازهای داخلی را به دلیل تفاوت شدید قیمتی نشدنی دانست.

مدیرعامل هما گفت: فقط از تیرماه امسال تاکنون افزون بر ۲ هزار و ۸۴۵ مصوبه توسط هیات مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده که نشان‌دهنده حجم اقدامات انجام شده و همچنین اقدامات بر زمین مانده از قبل است.

فرزادی پور بیان‌داشت: جامعه آماری بیماری‌های خاص ما نسبت به سایر بخش‌های دولتی، به صورت خارج از قاعده زیاد است. بر این اساس راه‌اندازی یک مرکز پایش سلامت برای این شرکت و حوزه هوانوردی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار است.
وی ادامه‌داد: در این مجموعه، چکاپ خلبانان و پرسنل پروازی، طب هوایی کار، معاینات خاص برای کارکنان و خانواده‌ها و اورژانس هوایی کشور اجرایی می شود.
فرزادی پور با بیان اینکه اورژانس هوایی در کشور متولی ندارد، تاکید کرد: با ایجاد این مرکز می‌توانیم با مشارکت همه شرکت‌ها نسبت به انتقال بیماران و حادثه دیدگان اقدام کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز این کار به‌جز هما توسط چارتر انجام می‌شود و انتقال هر بیمار از زاهدان به تهران به‌طور متوسط ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و به دنبال کاهش آن به یک‌دهم میزان فعلی هستیم.

افزایش ۲ برابری مسافران خارجی هما

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در حالی که در سال گذشته در مجموع ۱۰۹هزار و ۲۴۹ نفر در پروازهای خارجی هما جابه‌جا شدند، این آمار در ۹ ماهه امسال به ۲۴۳هزار و ۳۸۶ نفر افزایش یافت که حاکی از رشد ۲ برابری است.

وی اظهارداشت: پارسال ۷۱۴هزار و ۶۹۹ نفر مسافر داخلی را جابه‌جا کردیم که این آمار در ۹ ماهه امسال با رشد پنج درصدی به ۷۵۳هزار و ۷۴۶ نفر افزایش یافت.

فرزادی‌پور با بیان اینکه امسال توسعه ناوگان نداشتیم، ادامه‌داد: این مهم با اقدامات انجام شده در حوزه بازرگانی، همچنین ارائه تخفیفات به دست آمده که منجر به افزایش تعداد مسافران و ضریب اشغال صندلی‌ها شده است.

وی گفت: در پروازهای حج تمتع نیز سال گذشته ۴۵هزار نفر جابه‌جا شده بودند که این آمار تا پایان آذرماه امسال به ۸۷هزار و ۵۳۰ نفر رسید.

این مقام مسوول اظهارداشت: در حوزه عملیاتی، در ۹ ماهه امسال چهار هزار و ۲۰۰ سورتی پرواز به مقاصد داخلی، یک‌هزار و ۵۰۰ سورتی پرواز به مقاصد خارجی، ۱۲۵ سورتی پرواز باری، یک‌هزار و ۵۸۰ سورتی پرواز حج تمتع و ۸۰ سورتی پرواز در ایام اربعین به نجف (علاوه بر پروازهای برنامه‌ای به این مقصد) انجام شد.

وی در عین حال گفت: ۳۷ درصد پروازهای داخلی هما به نقاط کمتر برخوردار کشور انجام شده است.

فرزادی‌پور خاطرنشان‌کرد: برای عید نوروز، تا این لحظه ۳۷ پرواز فوق‌العاده در مجموع سه‌هزار و ۹۰۰ صندلی اضافه، علاوه بر پروازهای برنامه‌ای پیش بینی شده است.

خرید ۲۹.۷ میلیون دلار قطعه
وی گفت: در حالی که در سال ۹۹ مبلغ ۳.۱ میلیون دلار صرف خرید قطعات خارجی مورد نیاز شد، این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۳.۴ میلیون دلار، سال گذشته به هشت میلیون دلار و در سال جاری به ۲۹.۷ میلیون دلار رسید که همه آن از محل منابع داخلی شرکت تامین شده است.
فرزادی‌پور، نیاز سالیانه این شرکت برای خرید قطعات را حدود ۵۰ میلیون دلار عنوان و تاکید کرد: این تخصیص اعتبار، ناشی از عدم رسیدگی در گذشته به دلایلی همچون کرونا، کاهش مسافر و افت درآمدها و غیره بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: بخشی از این ارز از سازمان حج و زیارت، بخشی از محل درآمدهای ارزی خارج از کشور شرکت و بخشی دیگر از طریق بانک‌ها تامین می‌شود.

۶۰۰ میلیون دلار بدهی بابت هواپیماهای برجامی

مدیرعامل هما در ادامه میزان بدهی هما بابت هواپیماهای برجامی را ۶۰۰ میلیون دلار برشمرد که ۷۰ میلیون دلار آن مربوط به منابع بانک صنعت و معدن، ۹۶ میلیون دلار آن به بانک مرکزی و بقیه مربوط به بهره این خریدها است.

قیمت بلیت هواپیما بالا نیست

وی با بیان اینکه ایران‌ایر یک مجموعه حاکمیتی است، گفت: درخصوص قیمت بلیت هر طور که حاکمیت تصمیم بگیرد، تابع هستیم و تاکنون یک ریال بالاتر از نرخ مصوب ابلاغی نفروخته‌ایم و نمی فروشیم.

فرزادی‌پور تاکید کرد: کم یا زیاد بودن نرخ‌ها باید از سوی کارشناسان امر پاسخ داده شود، اما معتقدم قیمت بلیت‌ها بالا نیست.