سازمان هواپیمایی با افتتاح واحد عملیات هوایی در بوشهر موافقت کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جایروپلین» نوعی هواپیمای بالگرد است که ظاهری مشابه هلی‌کوپتر دارد، ولی عملکردی مشابه هواپیما دارد که از هر دو مزایای هواپیما و هلی‌کوپتر بهره می‌برد.

سازمان هواپیمای امروز به نقل از «جعفر یازرلو» اعلام کرد که عملیات جستجو و امداد، مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریا و کشف و شناسایی ساخت‌وسازهای حریم ساحل از اهداف این واحد عملیاتی به شمار می‌رود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری ضمن صدور گواهینامه به آشیانه عملیات پروازی سازمان بنادر و دریانوردی بوشهر هم‌زمان نسبت به به‌روزرسانی این مجموعه با استانداردهای بین‌المللی پروازی اقدام و نظارت خود را از طریق کارشناسان در رعایت اصول و مقررات پروازی اعمال کرده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به نجات تعدادی از ملوانان ایرانی و غیرایرانی توسط پروازهای شناسایی، جستجو و امداد با جایروپلین در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همچنین رصد و پایش مداوم سواحل نیلگون خلیج‌فارس منجر به جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر سواحل شده است.

یازرلو افزود: تقویت سیگنال‌های مخابراتی و رادیویی، ورزش‌های هوایی و سقوط آزاد، تصویربرداری آنلاین و ارسال برخط تصاویر، گشت‌های هوایی به منظور کنترل ترافیک جاده‌ای، گشت‌های هوایی خدمات اورژانسی و عملیات هوایی در حوادث غیرمترقبه از جمله قابلیت‌های جایروپلین در ایران و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، از «جایروپلین» در نقشه‌برداری، عملیات شناسایی، جستجو و امداد، گشت‌های ایمنی و حفاظتی از تالاب‌ها و جنگل‌ها، شناسایی گونه‌های جانوری و گیاهی و همچنین محلول پاشی و سم‌پاشی استفاده می‌شود.