طرح جامع توسعه فرودگاه مهرآباد در دستور کار است/ پیش بینی ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “رضا نخجوانی” امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در حاشیه دومین روز از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلی تهران افزود: معتقدیم ارائه خدمات در فرودگاه مهرآباد به هیچ عنوان در شأن مردم ما نیست.
وی بیان داشت: در طرح جامع یاد شده مشکلاتی نظیر تهویه هوا، تاخیر پروازها، خدمات جانبی به هواپیما، سوخت رسانی، مشکلات ایمنی زمینی و غیره برطرف خواهد شد.
نخجوانی خاطرنشان کرد: در این طرح که تیم متشکل از کارشناسان خبره روی آن کار کرده‌اند، برای ۲۰ تا ۳۰ سال آینده پیش‌بینی‌هایی برای فرودگاه مهرآباد انجام شده است.
وی گفت: تا امروز چهار وزیر نسبت به اصلاح وضعیت فرودگاه مهرآباد تصمیم گرفته و اقداماتی را انجام داده‌اند، اکنون این طرح در محله نهایی است و کار به مشاور ارجاع شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران ادامه داد: مطابق تصمیم‌گیری‌های اتخاذ شده، برای فرودگاه مهرآباد ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی و ۵۵ ایربریج و پارت پوزیشن پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: تحقق این مهم می‌تواند پروازهای مهرآباد از ۴۰ تا ۵۰ پرواز صبحگاهی را به بیش از ۱۲۰ پرواز ارتقا دهد.
نخجوانی تصریح کرد: وقتی می‌توان مشکلات این فرودگاه را اینگونه حل کرد، درست نیست که مردم را وادار به انجام مسافرت طولانی‌تر به سمت فرودگاه امام کنیم.
وی گفت: منابع مالی این طرح پیش بینی شده و مطالعات آن به انجام رسیده است و با همکاری بخش دفاعی کشور اجرایی خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد: امروز ساخت یک باند فرودگاه چهار کیلومتری بیش از ۲هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد، این در حالیست که سالیانه بیش از یک هزار میلیارد تومان برای بهسازی و تاسیسات به طور مستمر هزینه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد برای ایمنی پروازها سرویس دهی به فرودگاه‌ها و مسافران در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم.

نخجوانی گفت: این در حالیست که ما یک شرکت درآمد- هزینه‌ای هستیم و دولت به ما بودجه نمی‌دهد، بر این اساس ناچاریم که تعرفه‌های خود را اصلاح کنیم.
وی بیان داشت: اداره ۵۴ فرودگاه کشور،  همچنین ساخت، نگهداری و هزینه کرد بر عهده شرکت فرودگاه‌ها است.
این مقام مسئول گفت: سهم درآمدهای ما بین ۸۰ تا ۸۵ بودجه کل شرکت‌های مان است که سالیانه بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون دلار می‌شود.
وی با اشاره به پیوستن شرکت فرودگاه‌ها به پنجره واحد خدمات، اظهار داشت: اکنون تعیین تکلیف مالکیت زمین‌های اطراف فرودگاه از طریق پنجره واحد خدمات انجام شده، اما همچنان مشکلات فنی وجود دارد که در حال برطرف شدن است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: واگذاری اماکن فرودگاهی که از طریق سامانه‌های رسمی دولت انجام می‌شود، به موجب قانون است.

۴۴ پروژه مطالعاتی شرکت فرودگاه‌ها
وی در ادامه بیان داشت: این شرکت ۴۴ پروژه مطالعاتی دارد که ۲۰ پروژه آن در سال جاری با بودجه ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی اجرایی می‌شود.
نخجوانی، دو کلان پروژه اصلی این شرکت را ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی فرودگاه مهرآباد و همچنین بازسازی، نوسازی و تکمیل اتوماسیون ناوبری کشور برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: عملیات مطالعاتی نوسازی و تکمیل اتوماسیون ناوبری کشور تکمیل شده و در مرحله ارزیابی به مذاکره با طرف‌های داخلی و خارجی برای تامین اتوماسیون ناوبری است. البته این موضوع مستقل از موضوع رادار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، همزمان با هفته حمل ونقل، هفتمین نمایشگاه حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با شعار “حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی” از ۲۷ آذرماه در شبستان مصلی تهران در حال برگزاری است که تا ۲۹ آذر ادامه دارد. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌های حوزه حمل و نقل در همه شقوق از جمله هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند.