قوانین میزان بار مجاز در سفر

سبک سفر کنید. چقدر می‌توان سنگین سفر کرد؟ امروزه یکی از دغدغه‌های مسافران میزان بر مجاز در سفر است.

به گزارش بازار، سبک سفر کنید. چقدر می‌توان سنگین سفر کرد؟ امروزه یکی از دغدغه‌های مسافران میزان بر مجاز در سفر است. بسته به وسیله نقلیه‌ای که استفاده می‌کنید شما اجازه حمل میزان مشخصی از بار را دارید. در این‌مقاله می‌خواهیم درباره این‌موضوع بیشتر توضیح دهیم.

اگر برای سفر خود رزرو بلیط هواپیما علی بابا را انجام داده‌اید، باید درباره میزان بار مجاز در سفر اطلاعات کاملی داشته باشید. اگر خیلی اهل حساب باشید حتما باید محاسباتی برای بار مجاز انجام دهید تا بهترین حالت را با خود ببرید. این‌که شما چه میزانی از بار را اجازه دارید حمل کنید، به وسیله نقلیه و نوع آن بستگی دارد. معمولا در سفر با اتوبوس و قطار خیلی با مشکل بار اضافی برخورد نمی‌کنید. اما در سفرهای هوایی میزان بار مجاز مسئله مهمی است. حتما قبل از خرید بلیط این‌مقاله را بخوانید تا از قوانین بار مجاز اطلاع کافی داشته باشید. اگر کسی را می‌شناسید که می‌خواهد با هواپیما سفر کند، این‌مطلب را با او به اشتراک بگذارید.

خلاصه‌ای از قوانین بار مجاز در انواع پروازها

معمولا میزان بار مجاز با وزن چمدان شما محاسبه می‌شود. قبل از این‌که درباره برخی ایرلاین‌ها و قوانین دقیق بار مجاز اطلاعاتی را ببینیم، بد نیست اطلاعاتی کلی از این‌موضوع داشته باشیم. البته دقت داشته باشید نوع ایرلاین، کلاس پروازی و برخی موارد دیگر روی میزان بار مجاز موثر هستند که در ادامه درباره آن‌ها اطلاعات دقیق‌تری را مطرح می‌کنیم. در پروازهای داخلی میزان بار مجاز در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم است. این‌بار برای کلاس‌های بیزنس به ۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

قوانین در سفرهای خارجی متفاوت است. ایرلاین‌های مختلف قوانین متفاوتی برای بار مجاز در سفرهای خارجی دارند. ولی اگر می‌خواهید قبل از انتخاب پرواز اطلاعاتی حدودی داشته باشید بهتر است به همان اعداد ۲۰ و ۳۰ اکتفا کنید. دقت داشته باشید که برای اضافه‌بار در پروازها باید مبلغی را به‌عنوان جریمه بپردازید. معمولا برای هر کیلوگرم بار اضافی باید حدود یک درصد پول بلیط هواپیما را به‌عنوان جریمه دریافت می‌شود.

قوانین میزان بار مجاز در سفر

میزان بار مجاز برای سفرهای داخلی

میزان بار مجاز در هواپیماها از ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم متفاوت است. عدد بار مجاز به عواملی مانند مسیر هوایی، ایرلاین و کلاس پروازی بستگی دارد.

میزان بار مجاز در سفرهای خارجی

توضیحات کلی درباره بار مجاز در قسمت‌های قبل گفته شد. در برخی ایرلاین‌های معروف ایرانی مانند ایران ایر و ماهان و برخی ایرلاین‌های خارجی مانند امارات ایرلاین، ترکیش ایرلاین و ایرلاین اتحاد قوانین بار مجاز به‌صورت زیر است:

برای بلیط‌های کلاس اکونومی: حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم

برای بلیط‌های کلاس بیزنس: حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم

برای بلیط‌های فرست کلاس: حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم

جالب است بدانید به‌جز وزن در کلاس اکونومی شما فقط اجازه بار به‌اندازه یک چمدان را دارید. در بلیط کلاس‌های بیزنس اجازه تحویل دو چمدان را دارید. برخی ایرلاین‌های مشهور اروپایی میزان بار مجاز را برای مسافران در همه کلاس‌های پروازی میزان ۲۳ کیلوگرم تعیین کرده‌اند.

بار مجاز برای برخی ایرلاین‌ها

هنگامی که رزرو بلیط هواپیما علی بابا را انجام می‌دهید به میزان باری که مجاز به حمل آن هستید، دقتی ویژه داشته باشید. بار مجاز برای ایرلاین ماهان ایر ۳۰ کیلوگرم است. البته عدد ۳۰ برای پروازهای کلاس اکونومی است و برای کلاس بیزنس مسافران اجازه داشتن چمدانی با وزن ۴۰ کیلوگرم را دارند. ماهان ایر به مسافران اجازه می‌دهد تا ساکی دستی تا وزن ۵ کیلوگرم را نیز در کابین هواپیما همراه خود داشته باشند.

ترکیش ایرلاین قوانین سخت‌تری برای میزان بار مجاز مسافران دارد. با بلیط اکونومی ترکیش ایر ۲۰ کیلوگرم و با بلیط بیزنس آن تا ۳۰ کیلوگرم بار را می‌توانید با خود جابه‌جا کنید. چمدان‌های با بیش از ۳۲ کیلوگرم در ترکیش ایر باید به چمدان‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. ترکیش ایرلاین برای بار اضافی بسته‌ای که وزن آن ۲۳ تا ۳۲ کیلوگرم است، ۸۰ دلار آمریکا هزینه اضافه‌بار دریافت می‌کند.

قوانین میزان بار مجاز در سفر

قطر ایرویز عددهای ۳۰ و ۴۰ کیلوگرم را برای بار مجاز به ترتیب در کلاس‌های اکونومی و بیزنس تعیین کرده است. اگر بلیط کلاس فرست کلاس از قطر ایرویز داشته باشید، حداکثر ۵۰ کیلوگرم به‌عنوان بار مجاز از شما پذیرفته می‌شود. برای بار اضافی در قطر ایرویز در مسیرهای مختلف مبلغ‌های مختلفی را باید پرداخت. این‌مبلغ‌های به شرح زیر هستند:

جریمه اضافه‌بار از ایران به اروپا: برای هر کیلو بار اضافه ۳۰ دلار

جریمه اضافه‌بار از ایران به جنوب شرق آسیا ۴۰ دلار

جریمه اضافه‌بار از ایران به ژاپن و کره ۴۵ دلار

جریمه اضافه‌بار از ایران به استرالیا ۵۰ دلار

جریمه اضافه‌بار از ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس ۲۰ دلار

جریمه اضافه‌بار از ایران به کشورهای خاور نزدیک ۲۰ دلار

کلام آخر

در این‌مقاله سعی کردیم توضیحاتی را درباره میزان بار مجاز پروازها ارائه کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات دقیق‌تری برای پرواز خود داشته باشید، حتما هنگام رزرو بلیط هواپیما علی بابا در سایت درباره آن مطالعه کنید. خود شرکت‌های هواپیمایی یا پشتیبانی سایت نیز می‌توانند به شما کمک کنند.