«مرز هوایی» فرودگاه رامسر، نیازی که دولت مردمی پاسخ داد

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در سفر روز چهارم خردادماه سال جاری در سفر به غرب مازندران با اعلام رسمی مجوز مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر یکی از وعده های دولت مردمی سیزدهم به مردم این خطه را محقق کرد. صدور مجوز مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر یکی از آروزهای بحق اهالی منطقه گردشگری غرب مازندران بود که پس از چهار دهه انتظار در دولت مردمی سیزدهم تحقق یافته است.

اهالی منطقه غرب مازندران طی سال های متمادی دهها سوال از کمبودها و نیازهای منطقه و درخواست های متفاوت از مسوولان اداور گذشته داشتند که متاسفانه بی پاسخ مانده است و یا این درخواست ها به دلایل فرآیند اداری بی پاسخ رها شده است.

دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است و همانطوری که در دو سال فعالیتش ثابت کرده تا پای جان ایستاده است و تاکنون زیباترین تابلوی ایثار و خدمت به مردم را در تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرده است.

علاوه بر صدور مجوز مرز هوایی بین المللی، احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن، احداث آزادراه چالوس – رامسر، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در تنکابن و راه اندازی پروازهای خارجی در فرودگاه نوشهر از جمله اقدامات جهادی دولت مردمی سیزدهم در منطقه غرب مازندران طی دو سال اخیر بوده که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.

موافقت وزارت کشور با قرار گرفتن مرز هوایی فرودگاه رامسر در شمار مرزهای مجاز رسمی کشور در تیرماه سال ۱۳۹۹ با انتشار در سایت استانداری مازندران رسانه ای شد که به گفته استاندار وقت، چنین تحولی می توانست زمینه ساز برقراری پروازهای مستقیم از این فرودگاه به کشورهای همسایه و عتبات عالیات باشد در حالی که بنا به گفته برخی از مسوولان منطقه، این مصوبه از آن سال تاکنون در کش و قوس های اداری مسکوت باقی مانده بود و با شکل گیری دولت جهادی نهایی شدن آن در دستور کار مسوولان امر قرار گرفت.

ریل گذاری صحیح توسعه استان های کشور از جمله مازندران از موفقیت های آیت الله رئیسی است که از آغاز فعالیت دولت مردمی سیزدهم در سفر جهادی وزرای هیات دولت به مناطق مختلف گام های تدریجی حل مشکلات و تامین نیازهای هر منطقه برداشته شده است.

نکته مهم این که عزم دولت آیت الله رییسی بر حل مشکلات ریشه ای استوار است و بدین خاطر از آغاز فعالیت این دولت، مسوولان کلان کشوری در وزارتخانه های مربوط به شناسایی مشکلات و نیازهای منطقه اقدام کردند و تا امروز بسیاری از مشکلات استان های مختلف کشور بتدریج در حال برطرف شدن است.

در شهرستان های غرب مازندران ۲ فرودگاه یکی در نوشهر و دیگری در رامسر فعالیت دارد.

فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریا خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر به دلیل موقعیت های خاصی گردشگری و آب و هوایی همه ساله پذیرای میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

سعدالله وطنخواه مدیرکل فرودگاه های استان مازندران اعلام مجور مرز هوایی بین المللی فرودگاه رامسر را یکی از دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته برشمرد و گفت : در زمان حاضر هفته یک پرواز از مقسط به رامسر در حال انجام است که قرار است که این پروازها به سایر کشورها نیز فعال بشود.

وی با بیان این که برای فرودگاه های این استان طرح های توسعه برنامه ریزی شده است، گفت : توسعه پروازهای خارجی یکی از اقدامات مهمی بوده که در دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

به گفته وی برای بهسازی ساختمان و تاسیسات فرودگاه رامسر در حوزه عمرانی و توسعه ای ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می شود که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

تلاش دولت نتیجه داد

فرماندار رامسر با قدردانی از دولتمردان بابت تصویب صدور مجوز مرز هوایی فرودگاه این شهر گفت : پس از یکسال پیگیری تلاش ها نتیجه داد اما با توجه به تعداد اندک پروازها انتظار این است در کنار برقراری پروازهای خارجی، شمار پروازهای داخلی هم افزایش یابد.

ابراهیم شیرود عشوریان افزود : انتظار این است که پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه در مقایسه با گذشته افزایش یابد که همین راهبرد نیز در دستور کار مسوولان امر قرار دارد.

وی تاکید کرد : خدمات دولت مردمی سیزدهم باید در هفته دولت به نحو احسن انعکاس یابد.

وزیر راه و شهرسازی در این ارتباط با اشاره به توسعه ناوگان هوایی در کشور اضافه کرد : اوایل امسال مجوز مرز هوایی و بین المللی شدن این فرودگاه در نشست هیات دولت تصویب شد.

مهرداد بذرپاش در آیین اعلام مجوز بین المللی فرودگاه رامسر یادآور شد: افزون بر این اقدامات ضرورت دارد بخش های گمرکی و گذرنامه هم در مجموعه این فرودگاه مستقر شوند و در هفته دولت امسال هم برنامه ریزی شود تا ترمینال فرودگاه هم بنای آن به حدود ۲ هزار و و ۵۰۰ متر افزوده شود و ضمن آنکه بخشی از اراضی متعلق سپاه هم نیاز است به بخشی از این باند افزوده شود که مسوولان امر به ویژه معاون سیاسی و امنیتی استانداری ضرورت دارد با این حوزه همکاری کند.

وزیر راه و شهرسازی در آن روز تصریح کرد : تمام تلاش ها آن است فرودگاه های قابلیت واگذاری را به بخش های خصوصی از جمله شرکت های هواپیمایی، مجموعه های مالی و بانک ها به عبارتی هر تشکل اقتصادی که آمادگی داشته باشد این فرودگاه ها را در اختیار گیرد این آمادگی وجود دارد چرا که این اقدام همسو با کاهش تصدیگری مسوولیت دولت است.

وی بیان داشت : امروز در هر نقطه فرودگاهی که نیاز به توسعه زیرساخت ها داشته باشد این جزو سیاست ها و برنامه های دولت است که برای توسعه آن اقدام کندو به عنوان نمونه همین امروز فرودگاه گناباد که سال ها غیر فعال شده بود با توسعه زیرساخت های آن فعالیت آن از سرگرفته شد و فرودگاه رامسر هم از این قاعده مستثنی نبوده و سعی می کنیم هر سرمایه گذار بخش خصوصی که آمادگی دارد چرخه اقتصادی این فرودگاه را بچرخاند به او واگذار می کنیم.

وزیرراه و شهرسازی با اشاره به قدمت بیش از ۵۰ ساله فرودگاه رامسر خاطرنشان کرد : این مجموعه بااین قدمت درعین حال جزو یکی از فرودگاه های با کارکرد قابل توجه سطح مازندران و کشور است خوشبختانه مرز هوایی آن از یک ماه گذشته در نشست هیات وزیران به تصویب رسید و امروز سعی بر آن شده تا از نزدیک نظارت بر این طرح شود.

مازندران و حتی کشور می تواند یک حساب ویژه برای شهرستان رامسر باز کند وقتی که بحث توسعه های اقتصادی مطرح می شود شرط آن فراهم سازی زیرساخت ها در بخش ها مختلف به ویژه حمل و نقل است نمی توان شبکه حمل و نقل هوایی، فرودگاهی و دیگر بخش ها مدنظر قرار ندهیم وآن زمان از توسعه اقتصادی صحبت کرد.

به اعتقاد کارشناسان صدور مجوز مرز هوایی و برقراری پروازهای بین المللی فرصت های طلایی برای استان مازندران و منطقه فراهم می کند که این مهم در دولت سیزدهم تاکنون محقق شده است.

مازندران دارای سه فرودگاه ساری، ‌نوشهر و رامسر است و پیش از این فرودگاه ساری به عنوان تنها فرودگاه بین المللی شناخته شده بود و پروازهای خارجی فقط از این فرودگاه انجام میشد. البته این را هم باید گفت بین المللی بودن فرودگاه ساری تنها مختص به انجام پرواز عتبات عالیات و عربستان برای اعزام زائران و حجاج بود و مسیری پروازهای خارجی محدود به همین کشورها و به منظور خاص بود.

اما با دیپلماسی منطقه ای و فعال دولت سیزدهم این رویه اصلاح شد و “مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران شهریور پارسال در آیین برقراری پرواز مسقط – شیراز – نوشهر در فرودگاه نوشهر گفت: امروز همه توجه و نگاه بالاترین مقام اجرایی این استان گسترش پروازها به ویژه پروازهای خارجی در فرودگاه های مازندران است.

علی دیوسالار افزود : امروز وجود سه فرودگاه در این استان یک ظرفیت منحصربفردی است و با برنامه ریزی درست و مدیریت هدفمند می توان با بهره گیری از این ظرفیت در جهت رونق صنعت گردشگری منطقه گام های موثری برداشت.

وی با اشاره به برخورداری موقعیت های ممتاز گردشگری در غرب مازندران خاطرنشان کرد : حضور هزاران گردشگر خارجی به ویژه حاشیه خلیج فارس به غرب این استان از جمله شهرستان کلاردشت، مجموعه گردشگری نمک آبرود، رامسر و دیگر نقاط ساحلی نشان از علاقه مندی این گردشگران به این منطقه دارد.

مدیرکل دفتر فنی، امورعمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری مازندران تصریح کرد: این پرواز سبب تسهیل در رفت و آمد مسافران عمانی می شود چرا که در گذشته از طریق جاده پرخطر و کوهستانی کرج – چالوس تردد داشتند. “

سعدالله وطن خواه افزود: با توجه به چشم اندازهای طبیعی و خدادادی مازندران و از طرفی مراودات بازرگانی، اقتصادی و اجتماعی این استان و کشورهای حاشیه دریای خزر، پیگیری های زیادی در این خصوص صورت گرفت که در نهایت منتج به راه اندازی مسیر پروازی شد.

در همین حال از ۱۲ تیر امسال نخستین پرواز بین المللی فرودگاه رامسر با دیپلماسی موفق دولت سیزدهم از مسقط عمان در این فرودگاه غرب مازندران به زمین نشست و پرواز برگشت این مسیر نیز در همان روز از این فرودگاه به سمت مسقط در کشور عمان انجام شد.

فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریا خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.

این فرودگاه که تا پیش از انقلاب اسلامی برای تشریفات مختص خاندان پهلوی بهره‌برداری شد اما پس از انقلاب اسلامی مورد استفاده عمومی مردم قرار گرفته است.

شهرستانهای غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی به گفته کارشناسان گردشگری اطلس تمام نمای گردشگری ایران است که هر مسافر و گردشگری داخلی و خارجی کافی است یکبار از این اقلیم دیدن کند تا مجذوب زیبایی‌های آن شود.

به گزارش ایرنا، وجود آبشارها، آب های سرد و گرم معدنی، بوستان های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح کرده است.

افزون بر ‌ ۳۰درصد جمعیت سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان مازندران در شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، تنکابن عباس آباد، کلاردشت و رامسر واقع در غرب مازندران سکونت دارند و آب و هوای این منطقه جلگه‌ای معتدل، مرطوب و کوهستانی سرد و نیمه مرطوب است و اقتصاد این اهالی برپایه کشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری استوار است.

وجود دو فرودگاه در شهرستاهای رامسر و نوشهر، بندر نوشهر و بی‌نظیرترین جنگل های کشور و جهان در غرب مازندران از دیگر ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود.