آنچه درباره تاج محل لازم است بدانید!

تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، بنایی که به عنوان زیباترین آرامگاه جهان شناخته می‌شود و سمبل عشق، پاکی و درد است. تاج محل جایی‌ست که بازدید از آن‌ به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود اما نه صرفا به دلیل اینکه تاج محل یک اثر معماری باشکوه است، بلکه به دلیل داستان فوق العاده‌ای که درباره آن وجود دارد. بنابراین پیش از اینکه با تورهای دهلی به بازدید از این آرامگاه بروید، پیشنهاد می‌دهیم در ادامه این مطلب به نکات جالب تاج محل توجه کنید.

معروف‌ترین و مهم‌ترین موردی که احتمالا درباره تاج محل می‌دانید، روایت عاشقانه شاه جهان و ممتاز محل است. شاه جهان، پادشاه گورکانی تاج محل را به یاد سومین همسر ایرانی‌اش یعنی ممتاز محل (نام ایرانی او ارجمند بانو بود) بنا کرد. در سال 1631 میلادی شاه جهان همسر خود را که چهاردهمین فرزندش را باردار بود، همراه خود به جنگ برد. اما ممتاز محل در اثر وضع حمل جان باخت. شاه‌ جهان در پی درگذشت محبوب‌ترین همراه زندگی‌اش خلعت شاهانه‌اش را به عبای سفید عوض کرد و یک سال سوگوار بود. روایت حاکی است که موهای سیاه شاه جهان طی چند ماه سوگواری سفید شد

تاج محل ممتاز بانو lastsecond.ir
عکس منسوب به ممتاز بانو و شاه جهان

2. زمان و هزینه

ساخت تاج محل در سال 1632، یک سال پس از مرگ ناگهانی ممتاز محل شروع شد و در سال 1653 به اتمام رسید. یعنی حدودا 22 سال ساخت این شاهکار معماری به طول انجامید. در آن زمان هزینه ساخت بنا حدود 32 میلیون روپیه شد، مبلغی که با تبدیل به ارزش امروزی‌اش بیشتر از  1 میلیارد دلار می‌شود.

تاج محل هند. lastsecond.ir
تاج محل دهلی

3. ساخت بنا و کارگران

معمار این بنای جادویی شخصی ایرانی به نام احمد لاهوری بود. او 20 هزار نفر را در ساخت تاج محل به کار گماشت، از جمله کارگران، سنگ تراشان، نقاشان و خطاطان. حتی 1000 فیل نیز برای حمل سنگ و مصالح به کار گرفته شدند.

معماری تاج محل. lastsecond.ir
معماری تاج محل

4. مصالح مصرفی

این عمارت با عظمت از سه طرف با دیوارهایی از سنگ قرمز محصور شده است. خود بنا کاملا با سنگ مرمر سفید ساخته شده. شاه جهان دستور داد بهترین نوع سنگ مرمر را از راجستان، افغانستان، تبت و چین بیاورند. اما این برای او کافی نبود. میگویند بیشتر از 28 نوع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی هم از جمله لاجورد در میان سنگ های مرمر کار شده است.

معماری تاج محل.jpg
معماری تاج محل

5. کتیبه‌ها

این مکان برای تجلیل از ممتاز محل و به عنوان هدیه‌ای به او بوده است. در همه اطراف داخل و بیرون بنا، خوشنویسی‌هایی از اشعار و آیات مقدس به چشم میخورد همچنین روی قبر هم خطوطی در ستایش ممتاز محل خوشنویسی شده است. جالب این است که در اطراف مقبره و در میان خوشنویسی‌ها 99 نام از نام‌های خدا دیده می‌شود. شاه جهان چنین متصور بوده که خانه ممتاز محل در بهشت قرار دارد و تاج محل تصویر آن خانه روی زمین است.

تاج محل قران  lastsecond.ir
آیات قرآن تاج محل

6. تاج محل نماد کمال در معماری

تاج محل یکی از متقارن‌ترین سازه‌های دنیاست. چهار گوشه آن دقیقا شبیه هم هستند و به دلیل ساخت و معماری خاص دقیقا نقش هر گوشه متقارن و یک شکل است. شاید تنها چیزی که در این عمارت نامتقارن است مقبره مردانه آن است که از نظر وسعت، بزرگ‌تر از مقبره زنانه است. همچنین چهار مناره اطراف ساختمان طوری قرار گرفته‌اند که در صورت وقوع حادثه روی ساختمان نیفتند و به سمت بیرون سقوط کنند.

توازن تاج محل lastsecond.ir
نمای خارجی تاج محل

7. تغییر چهره تاج محل

آیا می‌دانستید تاج محل در ساعات مختلف روز به رنگ‌های مختلف در می‌آید؟ سنگ مرمر سفید و صیقلی باعث می‌شود تاج محل در طول روز تغییر رنگ دهد مثلا صبح زود یک رنگ صورتی کمرنگ دارد در ادامه روز سفید است و در شب به رنگ طلایی تبدیل می‌شود. تاج محل در شب‌هایی که ماه کامل است زیبایی عجیبی دارد. می‌گویند تغییر رنگ تاج محل مانند تغییر خلق و خوی زنانه به خصوص ممتاز محل را نشان می‌دهد.

تاج محل صورتی  lastsecond.ir
عکس تاج محل

8. حمله به تاج محل

شورش سال 1857 خرابی‌هایی زیادی برای تاج محل به همراه داشت. سربازان نیز مقداری از سنگ‌ها و لاجوردها را کندند و باغ هم تخریب شد. در اواخر قرن نوزدهم لورد کورزون نایب السلطنه پیشین هندوستان تحت سلطه بریتانیا، دستور بازسازی تاج محل را داد و در سال 1908 این تعمیرات به پایان رسید. باغی که امروز ما می‌بینیم طوری بازسازی شده تا مشخصه‌های چهارباغ داشته باشد. او همچنین یک لوستر به تاج محل هدیه کرد که اکنون در آنجا آویزان است.

تاج محل در گذشته lastsecond.ir
تاج محل در گذشته

9. تاج محل سیاه

در افسانه‌ها گفته شده است شاه جهان قصد ساخت یک تاج محل دیگر را به رنگ مشکی داشت. اما با برکناری از سلطنت نتوانست به این برنامه عمل کند. احتمالا این موضوع از میان نوشته‌های تخیلی سیاح اروپایی ژان باپتیست تاورنیر گرفته شده است، زیرا هیچ شواهدی برای اثبات این قضیه وجود ندارد.

تاج محل lastsecond.ir
عکس تاج محل

10. آیا تاج محل یک معبد شیوا بوده است؟

تاج محل با ترکیبی از معماری هندی، ایرانی و اسلامی ساخته شده و از شاهکارهای دوره فرمانروایی گورکانیان به حساب می‌آید. اما با این حال یک نویسنده هندی به نام P.N.Oak ادعا می‌کند که این بنا یک معبد لرد شیوا بوده و تجو محلایا نام داشته است که توسط شاه هندو پارمار دیو ساخته شده بود اما بعدها توسط شاه جهان تصاحب شد.

11. هیچ خودرویی حق نزدیک شدن به تاج محل را ندارد

سال‌های زیادی است که برخی از نقاط هند از جمله دهلی با معضل جدی آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و هوای بسیار آلوده‌ای دارد. از این جهت، برای مراقبت از تاج محل این دستور صادر شده است که هیچ خودرو و اتوبوسی حق نزدیک شدن به 500 متری تاج محل را ندارد.

تاج در هوای آلوده  lastsecond.ir
هوای آلوده تاج محل

12. سایر نکات جالب تاج محل

سالانه 8 میلیون گردشگر به بازدید تاج محل می‌روند.

به غیر از ممتاز بانو مقبره پادشاه مغول، شاه جهان نیز در بنای تاج محل است.

تاج محل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید در جهان شناخته می‌شود.

ممتاز بانو که هنگام مرگش تنها 39 سال داشت، به شاه جهان وصیت کرد که بعد از او دیگر ازدواج نکند، وصیتی که شاه جهان به آن پایبند ماند.

سخن آخر

امروزه تاج محل تا شعاع 17 هکتار توسط باغ‌ها، مسافرخانه‌ها و یک مسجد احاطه شده است. تاج محل برای حفظ شکوه خود می‍جنگد، سنگ‌های مرمر شیری رنگش از آلودگی‌های زیست محیطی در امان نمانده و به مرور رنگ زردی به خود گرفته که دلیل اصلی آن باران‌های اسیدی است.

رودخانه یامونا که شاه جهان با قایق آن را طی کرد و برای اولین بار چشمش به ساختمان تمام شده رویاهایش یعنی تاج محل افتاد خشک شده است. اما شاه جهان در کنار معشوقش و در میان دیوارهای تاج محل آرمیده است؛ جایی که به عنوان نماد عشق آنان پا برجاست، داستان عشقی که برای همیشه شنیده خواهد شد.