تجربه شب‌مانی در کنار آتشفشان فعال ارتا آله‌ی اتیوپی، روایتی از مملیکا

مملیکا؛ جهانگرد و عاشق ایران و ایرانگردیه، اون بیش از ۸ ساله که برنامه و سفر گروهی برگزار می‌کنه و دوره‌های تور لیدری در طبیعت رو هم گذرونده. مملیکا به ۲۸ کشور دنیا در ۴ قاره سفر کرده و ماجراجویی و تجربه‌های جدید و خاص رو دوست داره از این رو به مدت ۶ ماه در مکزیک گشت‌وگرد داشته. اون لیسانس مکانیک داره و هشت سالی رو در صنعت نفت و گاز کار کرده، با این حال سال ۹۵ استعفا می‌ده و از دنیای مهندسی خداحافظی می‌کنه. مملیکا در سفری به کشور اتیوپی برای دیدن یک دریاچه گدازه بر قله‌ای آتشفشانی به «آفار» می‌ره. با ما همراه باشید تا با روایت مملیکای ماجراجو بیشتر از این مواد مذاب آتشفشانی بدونیم.

سلام نو – سرویس گردشگری: مملیکا از تعداد قله‌های آتشفشانی در دنیا و آفریقا می‌گه و در ادامه قله ارتا آله رو در کشور اتیوپی معرفی می‌کنه: “ظاهرا در جهان فقط هشت قله آتش‌فشانی داریم که در بالای آن دریاچه گدازه یا همون مواد مذاب آتشفشانی وجود داره. در آفریقا نیز فقط دو قله وجود داره. یکی از این قله‌ها در کشور اتیوپی قرار داره که بهش Erta ale می‌گن و سه حفره داره و بلندترین حفره در ارتفاع حدود ۶۰۰ متری هست و سال ۲۰۱۷ نیز مذاب‌ها سر ریز شد و بعد از اون مذاب‌های دریاچه کاهش پیدا کرد ولی ظاهرا دوباره داره زیاد می‌شه و ما در سفری گروهی، شانس اینو داشتیم که مذاب‌ها رو هر چند کوچک ببینیم. در این دو سه سال خیلی به ندرت کسی تونسته بوده ببینه.”

اون از رنگ سنگ‌های پیرامون قله و معنای نام آتشفشان می‌گه و تجربه هیجان‌انگیز شب‌مانی لب قله رو این‌طور توصیف می‌کنه: “اطراف این قله و در این منطقه، همه جا سنگ‌های سیاه هست که کلا زمین رو به رنگ سیاه در اوردن و انگار که آتش فشان سر ریز کرده و همه جا رو فرا گرفته و سپس سرد شده. معنی اسم آتش فشان در زفان مردم محلی یعنی کوهی که ازش دود بلند میشه. ما یک شب کنار قله خوابیدیم و دو بار، یک بار بعد از غروب و یک بار قبل از طلوع از دو حفره این قله دیدن کردیم. تجربه خاص و بسیار عجیبی بود.”

تجربه شب‌مانی در کنار آتشفشان فعال ارتا آله‌ی اتیوپی، روایتی از مملیکا

در نهایت مملیکا از تجربه خوشایندش از نبود توریست‌های دیگه در این بازدید می‌گه و امیدواره بتونه تورهای بعدی رو هم در خلوتی به این جاذبه زیبا و دیدنی راهنمایی کنه: “نکته مهم دیگر این بود که به خاطر کرونا بسیار محدود مسافر میاد و همچنین این منطقه در یک سال اخیر به دلیل جنگ داخلی در شمال اتیوپی بسته شده بود و الان نیز با قبول ریسک رفتیم، به همین خاطر فقط ما اونجا بودیم و از این خلوت بودن و بکر بودن نهایت استفاده رو کردیم. تا الان دو بار تور اتیوپی اجرا کردم که شاید زیبایی های این منطقه باعث بشه سال بعد مجدد سفر دیگری طراحی و اجرا کنم، ولی امیدوارم مثل سالهای قبل ، به گفته لیدر های محلی، اینجا شلوغ نشده باشه.”

تجربه شب‌مانی در کنار آتشفشان فعال ارتا آله‌ی اتیوپی، روایتی از مملیکا