روسیه به صورت یکجانبه روند اعطای ویزا برای خارجی‌ها را تسهیل می‌کند

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، دولت مسکو باید سیستم ورودی جدیدی را برای خارجی‌ها ایجاد کند که به آنها اجازه دهد بدون اخذ ویزا به روسیه سفر کنند حتی اگر کشورهای آنها همچنان از اتباع روس ویزا بخواهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، در یکی از احکام ریاست جمهوری روسیه که روز یکشنبه منتشر شده، آمده است: دولت مسکو از جمله وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه و همچنین سرویس امنیت فدرال باید پیشنهاداتی را درباره ایجاد یک سیستم بدون ویزا برای خارجی‌هایی که برای اهداف توریستی، کاری و آموزشی به روسیه سفر می‌کنند و همچنین آنهایی که در رویدادهای ورزشی و فرهنگی شرکت می‌کنند، ارائه کنند.

در سندی که توسط کرملین منتشر شده، آمده است: تمامی این پیشنهادات و لاقدامات باید بدون توجه به اصل عمل متقابل معرفی شوند.

این تصمیم به دنبال نشست کمیته اجرایی شورای دولتی روسیه اتخاذ شد. شورای دولتی روسیه یک نهاد مشورتی است که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به منظور هماهنگی بهتر وظایف دولت‌های مختلف و نهادهای دولتی تاسیس شد.

در این دستور پوتین افزایش دوره اعتبار ویزای مولتی و همچنین تسهیل مقررات در حوزه گردشگری از جمله بازرسی مرزی کشتی‌های توریستی روسی قید شده است.

پیش‌تر شهر سن پترزبورگ به گروه‌های سازماندهی شده گردشگران که سوار بر کشتی‌های کروز بودند، اجازه داده بود تا برای یک دوره مشخص وارد منطقه بدون ویزایش شوند و در انجا اقامت داشته باشند. پوتین پیشنهاد داده که این اقدام باید در دیگر مناطق روسیه نیز انجام شود.

دولت مسکو همچنین دستور داد تا تعداد پروازهای مسافرتی و باری توسط خطوط هواپیمایی از “کشورهای دوست” افزایش یابد. پیشنهادات دولت براساس این حکم باید تا قبل از اول ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی ارائه شوند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا محدودیت‌های صدور ویزا برای اتباع روس را سفت و سخت‌تر کرده است. این بلوک در سپتامبر سال جاری میلادی توافق تسهیل ویزایش با مسکو را به حالت تعلیق درآورد. اواخر همان ماه، اتحادیه اروپا محدودیت‌های بیشتری اعمال مرد و روس‌ها را از درخواست دادن برای ویزای اقامت کوتاه مدت اتحادیه اروپا از کشورهی ثالث منع کرد.

یلوا جانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا در آن زمان گفته بود، برای اتباع روسی که می‌خواهند بیشتر از ۹۰ روز در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند، اصلا نباید ویزا صادر شود.

انتهای پیام