سرعت جت شخصی یا هواپیمای مسافربری؟

جت‌های شخصی به دلیل جثه کوچک تری که دارند به نظر می‌رسد با سرعت بیشتری پرواز می‌کنند که جزئیات این واقعیت را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش بیان ما؛ شاید پرواز کردن با جت‌های شخصی برای هر فردی به عنوان یک آرزو تلقی بشود و یکی از جذاب‌ترین قسمت زندگی‌های لاکچری، سفر کردن با همین جت‌های شخصی باشد، اما سوالی که در این گزارش به جواب آن خواهیم پرداخت این است که آیا جت‌های شخصی سریع‌تر از هواپیما‌های مسافربری پرواز می‌کنند؟
سرعت پرواز هر هواپیمایی به دو عامل ارتفاع و جثه آن بستگی دارد که ارتباط ارتفاع و سرعت مستقیم، اما ارتباط جثه و سرعت غیر مستقیم است.
هواپیما‌های شخصی از ۴۰۰ مایل بر ساعت معادل ۶۴۳ کیلومتر بر ساعت تا ۷۰۰ مایل بر ساعت معادل ۱۱۲۶ کیلومتر بر ساعت می‌توانند پرواز کنند، اما سرعت معادل برای پرواز آن‌ها حدود ۶۰۰ مایل بر ساعت معادل ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت است.
سریعترین جت شخصی Cessna Citation X نام دارد که با سرعت حدود ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.
میانگین سرعت هواپیما‌های مسافر بری ۴۶۰ تا ۵۷۵ مایل بر ساعت است همچنین میانگین سرعت بویینگ ۷۴۷ به عنوان یکی از محبوب‌ترین هواپیما‌های مسافربری حدود ۵۰۰ مایل بر ساعت است و همه این میانگین‌ها از میانگین سرعت جت‌های شخصی کمتر است.
علاوه بر ارتفاع و جثه، عوامل دیگری مانند فشار هوا و سرعت باد در سرعت هر پرنده‌ای تاثیر می‌گذارند به طور مثال در صورتی که هواپیما بر خلاف جهت باد حرکت کند از سرعت آن کاسته می‌شود و برعکس.
مورد آخر اینکه برخی افراد فکر می‌کنند جت‌های شخصی امن‌تر از هواپیما هستند، اما این طور نیست و این افکار به دلیل ظاهر مدرن جت شخصی به ذهن خطور می‌کند در صورتی که امنیت و سیستم‌های فنی انواع جت و هواپیما از یک مکانیزم واحد پیروی می‌کنند.