لغو صدها پرواز به دلیل اعتصاب در دو فرودگاه بزرگ آلمان

به‌دلیل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر دستمزدها بین اتحادیه‌ها و کارفرمایان، کارکنان دو فرودگاه بزرگ در ایالت نوردراین وستفالن آلمان اعتصابی را برگزار کردند که منجر به لغو بیش از ۳۰۰ پرواز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “هندلزبلات” آلمان، به‌دلیل یک اعتصاب هشداردهنده، بسیاری از ارتباطات در فرودگاه‌های دوسلدورف و کلن / بن در روز دوشنبه لغو خواهد شد. در بزرگترین فرودگاه نوردراین ـ وستفالن در پایتخت این ایالت، از بیش از 1000 کارمند خواسته شده است که کار خود را متوقف کنند. سخنگوی اتحادیه وردی گفت اعتصاب از ساعت 3 بامداد آغاز شد، بنابراین انتظار می‌رود 700 تا 800 اعتصاب‌کننده در محل حضور داشته باشند.

در دوسلدورف، 330 حرکت پرواز در واقع برنامه‌ریزی شده بود که 89 مورد از آنها قرار است برگزار شود. به‌گفته سخنگوی فرودگاه، 205 ورود و خروج لغو و 36 نفر به فرودگاه‌های دیگر یا پروازهای روز بعد منتقل شدند، همچنین برای پروازهای آمبولانس و کالاهای امدادی باید عملیات اضطراری انجام شود.

در کلن / بن هم اولین توقف‌های کاری اواخر عصر یکشنبه آغاز شد. به‌گفته اتحادیه وردی، کارکنان امنیت هوانوردی یعنی کارکنان در کنترل پرسنل و کالا و همچنین کنترل حمل‌ونقل برای اعتصاب فراخوانده شده‌اند، سخنگوی وردی صبح امروز گفت: همه نقاط کنترل بسته است.
این فرودگاه روز یکشنبه اعلام کرد که 131 پرواز برنامه‌ریزی‌شده مسافری بین ساعت 6 صبح روز دوشنبه تا 6 صبح روز سه‌شنبه امکان‌پذیر نیست، به‌طور منظم در این دوره 136 پرواز برنامه‌ریزی شده است.

در کلن نیز اختلافات حقوقی بین فرودگاه و وردی بر سر اعتصاب کارکنان آتش‌نشانی فرودگاه وجود داشت. در پایان، هر دو طرف توافق کردند که باید 24 نفر از کارکنان اورژانس در طول اعتصاب هشداردهنده شرکت کنند.

اتحادیه‌های وردی و کومبا خواستار این اعتصابات هشداردهنده شده‌اند، دلیل این امر مذاکرات پیش‌ِرو برای کارمندان بخش دولتی در سطح فدرال و شهرداری و همچنین مذاکرات سراسری برای کارکنان در امنیت هوانوردی است.

علاوه بر دو فرودگاه بزرگ در ایالت نوردراین وستفالن همچنین در بسیاری بخش‌های دیگر خدمات عمومی در این پرجمعیت‌ترین ایالت فدرال، مانند اتوبوس‌ها و قطارهای سبک، مهدکودک‌ها و دفاتر، اعتصاب‌های هشداردهنده در روز دوشنبه صورت گرفت، چندین تجمع نیز برنامه‌ریزی شده است.

وردی، از جمله، اعلام کرد که بسیاری از مهدکودک‌ها در کلن، بن، ترویسدورف، هنف و گامرزباخ تحت تأثیر این اعتصابات هشداردهنده قرار خواهند گرفت. بیمارستان‌های شهری و شرکت‌های دفع زباله در منطقه وردی کلن ـ بن ـ لورکوزن نیز تحت تأثیر این اعتصاب‌ها قرار گرفته‌اند. شهروندان باید برای زمان انتظار طولانی‌تری در دفاتر آماده باشند. در مونسترلند، وردی خواستار اعتصاب‌های هشداردهنده در برخی ادارات شهری و شرکت‌های شهرداری شد.

کارفرمایان در جریان مذاکرات سراسری برای کارمندان در دولت‌های فدرال و محلی پیشنهادی ارائه کرده بودند که از جمله شامل افزایش پنج‌درصدی حقوق در دو مرحله و پرداخت‌های یک‌باره به‌مبلغ 2500 یورو است. اتحادیه‌ها این پیشنهاد را رد کردند و آن را ناکافی دانستند. وردی و انجمن کارمندان دولت خواستار 10.5 درصد درآمد بیشتر، اما حداقل 500 یورو بیشتر در ماه هستند، قرار است مذاکرات جمعی در 27 مارس ادامه یابد.

اعتصاب‌ها بیمارستان‌های برلین را هم فرا می‌گیرد

به‌نوشته روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان، هفته آینده اعتصابی در بیمارستان‌های دولتی برلین برگزار می‌شود. بر اساس اطلاعات این روزنامه آلمانی اتحادیه وردی در حال برنامه‌ریزی برای توقف‌های کاری گسترده در بیمارستان Charité، کلینیک Vivantes و در بیمارستان یهودی برای 6 و 7 مارس است.

اتحادیه دانشجویی که غذاخوری‌ها و مهدکودک‌های دانشگاهی را اداره می‌کند نیز باید اعتصاب کند. اتحادیه وردی به‌زودی جزئیات دقیق‌تری را اعلام خواهد کرد.

اخیراً، انجمن‌های کارفرمایی شهرداری پیشنهاد داده‌اند که دستمزدها را از اول اکتبر 2023 سه درصد و از اول ژوئن 2024 دو درصد افزایش دهند. نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان در رأس کارفرمایان در این مذاکرات قرار دارد. این مقام آلمانی از وضعیت سخت بودجه به‌ویژه در شهرداری‌ها صحبت کرد.

Charité، کلینیک Vivantes و بیمارستان یهودی تقریباً 10000 تخت از حدود 22500 تخت بیمارستانی در برلین را دارند. اگر فقط نیمی از اعضای وردی میان پرسنل پرستاری در خانه‌های ذکرشده در آغاز هفته آینده دست از کار بکشند، درمان‌های متعدد باید به تعویق بیفتد.

در چند روز آینده نمایندگان وردی با مدیران این بیمارستان‌ها در خصوص قراردادهای خدمات اورژانسی صحبت خواهند کرد. این مذاکرات تنظیم می‌کند که با وجود اعتصاب از چه بیمارانی مراقبت شود، بسته به شرایط موجود نیمی از درمان‌ها را می‌توان به تعویق انداخت، از قبل به بیماران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین چنین اعتصاب کاملی در اداره پست انتظار می‌رود. تا 8 مارس، اعضای وردی میان کارمندان پست رأی‌گیری خواهند کرد که آیا مرخصی نامحدودی خواهند داشت یا خیر. اکثریت طرفدار اعتصاب در این رأی قطعی تلقی می‌شود، از اواسط ماه مارس نامه‌ها و بسته‌ها احتمالاً متوقف می‌شوند.