نهمین پرواز موفق “نبوغ” در سیاره سرخ انجام شد

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویری از موفقیت آمیز بودن پرواز نهم بالگرد مریخی “نبوغ” خبر داد.

به گزارش ایسنا، آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا با انتشار تصویر فوق نوشت: این بالگرد نهمین و چالش برانگیزترین پرواز خود را به پایان رساند و طی آن ۱۶۶.۴ ثانیه با سرعت پنج متر بر ثانیه پرواز کرد. به این تصویر سایه بالگرد مریخی نبوغ که توسط دوربین ناوبری آن ثبت شده، نگاه کنید.

سایت “دیجیتال ترندز” در این باره گفت: بالگرد مریخی نبوغ ناسا اخیراً نهمین و چالش برانگیزترین پرواز خود تاکنون را به پایان رسانده است.

این بالگرد در هنگام انجام نهمین پرواز رکوردهای پیشین خود را شکست. نبوغ در آخرین پرواز خود ۱۶۶.۴ ثانیه پرواز کرد و رکورد قبلی پرواز طولانی مدت خود که ۱۳۹.۹ ثانیه پرواز در حین ششمین پرواز در ۲۳ مه بود را شکست. بالگرد مریخی نبوغ در پرواز ششم خود یک ناهنجاری را تجربه کرد اما با موفقیت توانست فرود آید. بالگرد مریخی نبوغ ناسا در ششمین پرواز در سیاره سرخ با مشکلاتی روبرو شد اما این بالگرد توانست همه این موارد را کنترل کند. قرار بود پرواز ششم نبوغ با اوج گرفتن این بالگرد تا ارتفاع ۱۰ متر آغاز شود. «هاوارد گریپ»(Håvard Grip) از بخش رهبری بالگرد نبوغ آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در این باره گفت: در ابتدا همه چیز خوب پیش رفت اما چند ثانیه نبوغ دچار یک اشکال شد که جریان تصاویر را از دوربین ناوبری آن به رایانه داخلی آن قطع کرد. داده‌ها نشان می‌دهد که خطایی در خط تصاویر منتقل شده توسط دوربین ناوبری نبوغ رخ داده است. این باعث از بین رفتن یک تصویر واحد شد.

این بالگرد همچنین در این پرواز مسافتی حدود ۶۲۵ متر را طی کرد که این فاصله بسیار بیشتر از فاصله طولانی پیشین که ۲۶۶ متر در چهارمین پروازش در ۲۹ آوریل بود، است. “نبوغ” در چهارمین پرواز خود تا ارتفاع معمول خود یعنی ۱۶ فوت(پنج متر) از سطح مریخ ارتفاع گرفت و سپس ۴۳۶ فوت(۱۱۳ متر) به سمت جنوب پرواز کرد و سپس بازگشت. بالگرد مریخی نبوغ در طول سفر ۸۷۲ فوت(۲۶۶ متری) خود ۱۱۷ ثانیه در هوا بود.

چندی پیش آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا گفته بود که نهمین پرواز بالگرد مریخی قرار است بلند پروازانه‌ترین و چالش برانگیزترین پرواز او باشد. در هشتمین پرواز این بالگرد به مدت ۷۷.۴ ثانیه پرواز کرد و ۱۶۰ متر به سمت یک محل فرود جدید که در فاصله حدود ۱۳۳.۵ متر از مریخ نورد استقامت قرار دارد، طی کرد و سایه خود را در یک تصویر ثبت کرد که حال با مقایسه زمان پرواز می‌توان گفت نبوغ بار دیگر رکورد خود را شکست.